دویست و پنجاه و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویدادهای زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

درخواست زلنسکی از نتانیاهو برای اتحاد علیه ایران

به گزارش قدس آنلاین دویست و پنجاه و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویدادهای زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

درخواست زلنسکی از نتانیاهو برای اتحاد علیه ایران

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین که از هر فرصتی برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های خود در جنگ‌ اوکراین بهره می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار می‌دهد، در پیامی ویدئویی ضمن ذوق‌زدگی از بازگشت «بنیامین نتانیاهو» به قدرت به طور ضمنی ابراز امیدواری کرد که رژیم صهیونیستی و اوکراین بتوانند علیه ایران فعالیت کنند.

هفته‌نامه «نیوزویک» در این خصوص گزارش کرد که زلنسکی با استقبال از بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت پس از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی،گفت که امیدوار است اسرائیل و اوکراین بتوانند روابط خود را در خصوص آن چه که بعنوان نگرانی‌های امنیتی مشترک توصیف کرد، افزایش دهند.

طبق این گزارش، زلنسکی در پیام ویدئویی خود گفت: «فکر می‌کنم برای همه روشن است که اوکراین بر چه چیزی تأکید می‌کند و اسرائیل چه تأکیدی بر امنیت دارد».

رئیس‌جمهور اوکراین که به طور ضمنی به جمهوری اسلامی ایران اشاره داشت، بدون آن‌که نامی از ایران ببرد، گفت: «معتقدم که ما می‌توانیم به طور خارق‌العاده‌ای کشورهای خود را تقویت کنیم، به ویژه آن که تهدیدهای ما با یکدیگر مرتبط است».

پیش از این بارها رئیس‌جمهور اوکراین از مقام‌های رژیم صهیونیستی در خصوص تجهیزات نظامی درخواست کمک کرده بود و حتی از این رژیم خواسته بود که به کی‌یف،‌ سامانه گنبد آهنین بدهند که با مخالفت صهیونیست‌ها مواجه شده بود.

تکذیب ارسال سلاح به روسیه از سوی کره شمالی

دولت کره شمالی بامداد سه‌شنبه ادعای کشورهای غربی مبنی بر ارسال تجهیزات نظامی از جمله موشک و سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرد.

ارتش کره شمالی طی بیانیه‌ای با اشاره به دروغگویی آمریکا در این زمینه، اعلام کرد که این کشور هرگز سلاح یا مهماتی به روسیه صادرات نکرده و هیچ برنامه‌ای هم برای انجام این کار ندارد.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، در این بیانیه که توسط جانشین امور خارجی ارتش در وزارت دفاع کره شمالی منتشر شد، دولت پیونگ‌یانگ به واشنگتن درباره ترویج چنین داستان‌سرایی‌هایی که ممکن است نقشه‌ای در پی داشته باشند، هشدار داد.

کره شمالی در این‌باره گفت: «از نظر ما، چنین اقداماتی توسط آمریکا بخشی از تلاش خصمانه برای مخدوش کردن تصویر کره شمالی در عرصه بین‌المللی و درخواست برای قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی است».

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که هرگز تجارت تسلیحاتی با روسیه نداشته و برنامه‌ای هم برای این کار در آینده نداریم».

مشاور امنیتی بایدن: در دوران جنگ سرد با روسیه نیستیم

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد سه‌شنبه گفت که در وضعیت دوران جنگ سرد با روسیه قرار ندارند.

سالیوان طی نشست خبری در کاخ سفید با اشاره به چین و روسیه اظهار داشت: «ما با دو چالش استراتژیک از سوی دو کشور روبه‌رو هستیم که با دیدگاه ما در مورد اینکه جهان چگونه باید باشد، موافق نیستند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه باید برای توازن کلی قدرت در جهان تلاش کرد، توضیح داد: «ما می‌توانیم با همکاری با یکدیگر به نتایج مثبتی دست یابیم، از جمله با کشورهایی که منافع مشترکی با آنها نداریم».

این مقام امنیتی آمریکایی درباره وضعیت تنش‌ها با روسیه نیز گفت: «ما در دوران جنگ سرد نیستیم و رقابت نباید به رویارویی یا درگیری منجر شود. در مقابل رقابت بین دموکراسی و استبداد باید نشان داد که دموکراسی می‌تواند به نتیجه برسد و مشکلات را حل کند».

سالیوان درباره بحران انرژی در جهان در پی جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه، اظهار داشت: «در ماه‌های گذشته تلاش زیادی برای کاهش قیمت انرژی انجام داده‌ایم و در عین حال همچنان تجهیزات ضروری اوکراین را تامین می‌کنیم».

وی ادامه داد: «ما فرصتی داشتیم تا در سطوح عالی با روس‌ها ارتباط برقرار کنیم و پیامدهای استفاده احتمالی از سلاح هسته‌ای را توضیح دهیم. من فکر می‌کنم هنوز حمایت قوی در کنگره برای ارائه منابع لازم به اوکراین وجود دارد».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره تنش‌ها چین با تایوان نیز افزود: «ما اقداماتی را برای تقویت بازدارندگی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام انجام داده‌ایم و از صلح در تنگه تایوان حمایت می‌کنیم».

منبع: تابناک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.